Om du har bytt abonnemang kommer vi att korrigera detta på nästa faktura. Betala den faktura du har fått och kontrollera så att nästa faktura stämmer.
Tvättar ni mina avfallskärl?
Frågor och svar
Min brunn är full trots att ni tömt, vad beror det på?
Om du har till exempel en trekammarbrunn så är det bara slammet som sugs upp. Vattnet återförs sedan igen. Det gör att brunnen inte blir tom. Under höst och vår när det regnar mycket kan det även trycka in väldigt mycket vatten i brunnen.
Kan jag anlita någon annan till att tömma brunnen?
Nej, slam från enskilda avlopp är ett hushållsavfall och får bara hämtas av Merab eller en entreprenör som upphandlats av Merab.
Hur ofta tömmer ni min avloppsbrunn?
Enligt kommunala renhållningsförekrifterna ska slamavskiljaren tömmas minst en gång om året eller oftare om behov finns. Om du behöver tömning fler gånger, kontakta MERABs kundtjänst så lägger vi in fler tömningar på ett schema.
Det är stopp i mitt avlopp, kan ni hjälpa mig?
Beställning av högtrycksspolning beställs direkt hos vår entreprenör. Läs mer om det här >
Behöver jag vara hemma när ni kommer och tömmer min brunn?
Nej, du behöver inte vara hemma. Dock ska brunnen vara frilagd och utmärkt när vi kommer för att tömma. Det får inte ligga någonting på locket. Det får inte heller finnas bilar eller annat som blockerar vägen och det får inte finnas lösgående djur.
Vilken tid måste kärlen vara ute på tömningsdagen?
Varför har jag en streckkod på mitt kärl?
Tvättar ni mina avfallskärl?
Ja, vid tvätt av kärl debiteras en avgift med per kärl. Taxa för tjänsten finns här under Tilläggstjänster.